Cobra

Cobran är ett väldigt speciellt bygge. Det mest utmärkande under karossen är att bakdelen av chassit som är fjädrat vid föraren. Om man tittar på fjädringen så ”vinklar” den upp hela bakre halvan av chassit.

Såhär i efterhand är det ju lite roligt att vi hade en kaross stående så pass länge och skulle bygga något kul med den. Men ingen vill ändra på karossen, eftersom den är i glasfiber. Sen när vi kom på att vi skulle börja ett seriöst bygge så startade vi från scratch med hela ramen, och var noga med att karossen inte skulle ändras i och med att det innebar mycket jobb. Men det slutade ändå, tillslut, med att vi ändrade karossen genom att förlänga den. Det visade sig vara mindre jobb än trott, dock ändå ganska mycket jobb.

Cobran stod klar till SOF 2013 efter att karossen stått i verkstan sedan 2009.
Jimmy Cederlöf hetta han som hade kommandot under bygget och det var även han som körde Cobran på SOF 2015.

Första testturen

Första testturen

Första testturen

Bygget

Bygget

  • Motor: 150cc 4-hjulingsmotor
  • Transmission: 4-hjulingslåda med 4 växlar och back
  • Kaross: Glasfiberkaross
  • Vikt: 120 kg

Ritningarna

Ritningarna

Grundritningar gjorda i Creo.